کنترل و درمان واریس پا با ورزش هایی نظیر شنا یا پیاده روی می تواند برای واریس پا موثر باشد. بسیاری از پزشکان حداقل نیم ساعت فعالیت فیزیکی را در روز توصیه می کنند. در صورت نیاز می توان این مدت زمان را به سه بازه 10 دقیقه ای در روز تقسیم کرد.

حفظ بافت عضلانی و تقویت آن درسنین بزرگسالی به خصوص دوران میانسالی و سالمندی مورد توجه متخصصین طب فیزیکی و سلامت بوده است. یکی از راههای توصیه شده برای رسیدن به این مهم، انجام حرکات ورزشی برای درمان واریس بمنظور تقویت عضلات و گردش خون در پاها است.

تاثیر شنا بر واریس

پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری از جمله ورزش های ساده هستند که به تقویت عضلات پا و بهبود خونرسانی به پاها کمک می کنند.

ورید های عنکبوتی ورید های خونی کوچکی نزدیک به سطح پوست هستند که متورم شده و ظاهری آبی، بنفش یا قرمز رنگ دارند. شنا کردن نه تنها ظاهر ورید های عنکبوتی را بهبود می بخشد بلکه به پیشگیری از آن ها نیز کمک می کند.

این ورزش هوازی عضلات پا را تقویت کرده و جریان خون را افزایش می دهد. عضلات قوی پا انقباضات شدیدتری ایجاد کرده که گردش خون را افزایش و تجمع خون را کاهش می دهد.

در هنگام شنا کردن، بدن بر روی آب شناور شده و تاثیر جاذبه بر روی آن کاهش می یابد که این وضعیت به کاهش فشار بر روی ورید های عنکبوتی و افزایش جریان خون منجر می شود. همچنین با ورزش کردن در آب فشار کمتری بر مفاصل وارد شده، انعطاف پذیری بدن بهبود یافته و در آب و هوای گرم، گرمای کمتری احساس خواهد شد.

با اینکه شنا کردن می تواند ورید های عنکبوتی را بهبود داده و یا از آن ها جلوگیری کند، اما آن ها را از بین نمی برد. البته، از بین بردن این ورید ها با استفاده از درمان های جدید ممکن است.

زندگی آپارتمان نشینی و ساعات طولانی کار پشت میز باعث شده میزان فعالیت بدنی به مراتب کمتر از گذشته شود. بسیاری از ما حتی خرید روزانه مان را از خانه با تلفن و یا پای اینترنت انجام می دهیم. بی شک هر فردی که می خواهد سلامتی خود را بیمه کند بایستی ساعتی از روز را به ورزش اختصاص دهد. انجام  نرمشهای بدنی ساده مشابه آنچه در فیلم به شما نشان داده شده، می تواند برای تقویت عضلات ساق پا و پیشگیری از واریس مفید باشد.

پیاده روی

پیاده روی بسیار مفید بوده و معمولا برای افراد با هر سن و سطحی از آمادگی جسمانی ایمن است. پیاده روی منظم می تواند در کاهش وزن، حفظ فشار خون مناسب و تقویت عضلات و استخوان ها به افراد کمک کند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش کم آسیب است. این ورزش همانند پیاده روی در حالی که از مفاصل محافظت می کند، گردش خون را نیز افزایش می دهد. دوچرخه سواری منظم می تواند عضلات ساق پا را تقویت کرده و جریان خون را افزایش دهد.

در صورتی که به یک دوچرخه دسترسی ندارید، باز هم می توانید با عضلات پای خود تمرین کنید. برای این کار بر روی کمر خوابیده، زانو ها را تا نزدیکی قفسه سینه آورده و حرکت پدال زدن را با پا هایتان  انجام دهید.

 

تمرینات بورگر آلن

تمرینات بورگر آلن گردش خون را بهبود بخشیده و ظاهر ورید های واریسی را کاهش می دهند. این موارد از قدیمی ترین تمرینات شناخته شده جهت رفع ورید های واریسی هستند. تمرینات بورگر آلن جریان خون نواحی پایینی بدن را به وسیله کنترل و پمپاژ کردن خون تنظیم می کنند.

 

# نحوه انجام این تمرینات

بر روی کمر خود دراز کشیده و پاهایتان را بالا ببرید. این وضعیت را حفظ کنید تا رنگ پاهایتان اندکی سفید تر شود. اکنون نشسته و پاهایتان را به مدت چند دقیقه پایین تر از سطح سرتان قرار دهید تا رنگ آن ها به حالت اول بازگردد.

پس از آن به مدت چند دقیقه به صورت افقی دراز بکشید. این تمرین را برای چند بار تکرار کنید. این حرکت فوق العاده یکی از محبوب ترین روش های رفع ورید های واریسی بوده و انجام دادن آن برای 10 تا 12 مرتبه در روز به کاهش ظاهر ورید های واریسی نیز کمک می کند.

تمرین عضله پشت ساق پا

این تمرین عضلات پشت ساق پا را تقویت کرده، مانع تشکیل ورید های واریسی جدید شده و ورید های قبلی را نیز کاهش می دهد. این تمرین آسان بوده و در هر جایی قابل انجام است. از آنجایی که تمرین عضله پشت ساق پا یک تمرین تعادلی است باید با احتیاط بسیار انجام شده تا از آسیب دیدن جلوگیری شود.

 

# نحوه انجام این تمرین

در وضعیت عادی ایستاده، پاشنه پا هایتان را بلند کرده و بر روی انگشتانتان بایستید. این وضعیت را به مدت 15 شمارش حفظ کرده و به وضعیت قبل بازگردید. این تمرین را 20 بار انجام دهید تا ظرف یک هفته تغییری در ورید های واریسی خود مشاهده کنید. نوع آسان تر این تمرین انجام آن به همراه خم شدن مچ پا و بر روی یک صندلی انجام می شود.

 

 

بالا بردن پا از پشت سر

این مورد علاوه بر اینکه تمرینی موثر جهت رفع ورید های واریسی عضله پشت ساق پا می باشد، مزایایی برای مفصل و عضله ران و همچنین عضله باسن دارد. این تمرین برای افراد مبتلا به درد مزمن پا مفید بوده و می توان آن را در هر زمانی از روز انجام داد.

 

# نحوه انجام این تمرین

به روی شکم بر روی زمین دراز کشیده و دست ها را زیر پیشانی خود قرار دهید. در حالی که پا ها را نزدیک به یکدیگر قرار داده اید بدون خم کردن زانو هر کدام را به نوبت تا 30 درجه بالا بیاورید. این کار را به آهستگی انجام دهید تا در حین انجام فرایند عضلات آسیب نبینند.

این وضعیت را به مدت 10 شمارش حفظ کرده و سپس به حالت عادی بازگردید. این تمرین را حداقل 15 بار در روز انجام داده تا تغییری در ظاهر وریدهای خود مشاهده کنید. این تمرین برای خانم های باردار توصیه نشده و در صورتی که در هنگام صبح انجام شود می تواند به بهبود عملکرد روده ها نیز کمک کند.

بالا بردن پا از کنار

این حرکت نه تنها برای ورید های واریسی مفید است بلکه مفاصل و عضلات ران را نیز تقویت می کند. افرادی که از مشکلات کمر رنج می برند باید این تمرین را با احتیاط فراوان انجام داده و در صورت احساس درد سریعا از انجام آن دست بکشند.

 

# نحوه انجام این تمرین

در حالی که با یک دست سر خود را حمایت می کنید بر پهلوی خود دراز کشیده و دست دیگر را بر روی بدن قرار دهید. به آرامی پای بالایی را تا 45 درجه بلند کنید. این وضعیت را تا 10 شمارش حفظ کرده و سپس به حالت عادی بازگردید.

این کار را 15 مرتبه برای هر پا انجام داده و بر روی پهلوی دیگر خود دراز بکشید تا پای دیگر را نیز تمرین دهید. این تمرین گردش خون را بهبود بخشیده و پا ها را تقویت می کند. جهت کسب نتایج بهتر این تمرین را به حالت آهسته انجام دهید تا جریان خون به صورت همزمان کنترل شود.

تمرین دوچرخه

تمرین دوچرخه تاثیر گسترده ای بر گردش خون کلی بدن داشته و در درمان ورید های واریسی بسیار موثر است. این تمرین به از دست دادن چربی نواحی شکم و تقویت نواحی پایینی بدن کمک می کند. با این حال، چنین تمرینی برای افراد مبتلا به مشکلات کمر پیشنهاد نمی شود.

 

# نحوه انجام این تمرین

بر روی یک سطح نرم رو به بالا دراز بکشید. هر دو پا را بلند کرده و از ناحیه زانو به میزان 60 درجه خم کنید. یک پا را در هوا به جلو برده و به عقب بازگردانید. این تمرین را با پای دیگر نیز انجام داده و به تکرار این حرکات دورانی ادامه دهید تا حالتی مانند دوچرخه سواری به وجود آید.

جهت درمان ورید های واریسی این تمرین را حداقل 25 تا 30 بار در روز انجام دهید. این تکرار ها را باید در 3 مرتبه (سِت) و در هر مرتبه با 10 ثانیه استراحت انجام داد. در صورتی که دسترسی به یک دوچرخه دارید، انجام دوچرخه سواری موثر تر از این تمرین خواهد بود.

 

کلینیک فوق تخصصی درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی